Comunicat oficial: Prou tebiesa, Barça!

Comunicat oficial de Dracs 1991 sobre el posicionament de la Directiva del Barça en la situació actual de Catalunya i la repressió viscuda pels aficionats.

La Generalitat intervinguda, mig Govern a presó, l’altre mig a l’exili… i incontables i creixents episodis de repressió patits pels socis del nostre club. Davant aquesta situació d’atac a Catalunya, als nostres aficionats i a la llibertat d’expressió, no podem sinó fer un comunicat denunciant la tèbia resposta de la nostra directiva.

Mentre els autocars sencers de penyistes –ni socis- que es poden fer un polo amb la bandera d’Espanya per una final no tenen cap problema, als socis que tenen més sort se’ls retiren samarretes grogues i a d’altres se’ls imposen sancions de 3.000 euros i se’ls fa fora d’un recinte per portar estelades o banderes antifeixistes.

Mentre atonyinen al nostre poble per voler decidir el seu futur, juguem el ‘partit de la vergonya’. Mentre guanyem lligues, als nostres aficionats més fidels els fan fora de l’estadi per cridar ‘llibertat’. Mentre empresonen els nostres polítics, encara gràcies si demanem diàleg (o fins i tot es retiren pancartes que demanen la seva llibertat). Mentre a tantes altres aficions se’ls consenteix tot, Federacions i Lligues fan tots els possibles per dificultar-nos el viatge posant-nos finals com les de Cáceres o tots els impediments possibles com a Saragossa.

Mentre nombrosos grups i penyes seguim fent feina per defensar el nostre país i la llibertat d’expressió, així com d’altres clubs catalans no dubten en seguir denunciant tota aquesta situació fins i tot canviant l’equipació al color groc… els qui manen al nostre club, com a mesura extrema, ‘demanen explicacions’.

Això té un nom i es diu tebiesa. Així ho denunciem nosaltres i així ho denunciava l’historiador Carles Viñas al diari ElMón, on també hi escrivia aquests paràgrafs que a més d’un li anirien bé de recordatori:

El Barça no és Més que un club per tenir escoles de formació de futbolistes escampades arreu del món, ni per tenir socis al Japó, Àfrica o Móstoles. En el procés de despersonalització de l’entitat s’està tractant de desvirtuar el seu lema de referència atorgant-li un rerefons d’universalitat que el desposseeixi de la seva essència, aquell rerefons que arrela històricament l’entitat amb la societat catalana. La llavor del seu creixement i la seva popularització als anys vint del segle passat a recer del context social del país. I que sempre s’ha conjugat sense problemes amb el fet de ser un club d’acollida, integrador i obert a tothom, però alhora compromès.

Farien bé tots aquests demòcrates que pretenen imposar el seu relat en conèixer una mica la història del club. La seva implicació a la campanya autonomista de 1918, la suspensió de les activitats del club arran de la xiulada a l’himne espanyol el 1925, quan en plena dictadura de Primo de Rivera es va adherir a la petició d’indult dels presos de l’anomenat “Complot del Garraf” (que per cert pretenien assassinar al rei Alfons XIII), la implicació social i cívica durant la IIª República de la mà del president Sunyol, el procés de depuració al que van sotmetre les autoritats franquistes a la postguerra (canvi de nom i escut inclosos)… Tots aquests episodis, juntament amb la trajectòria esportiva, han configurat la identitat del club d’ençà la seva fundació.

Agradi més o menys el Barça —almenys així ho entén encara bona part de la seva massa social— és això, no només onze futbolistes xutant una pilota en calça curta. Sinó un club que representa quelcom que transcendeix l’àmbit esportiu. Així ho va entendre també Gamper que va fer mans i mànigues per mantenir els vincles amb la societat catalana, motiu pel qual va acabar cessat i desterrat. Potser avui tots aquests que bramen contra la politització del Barça haurien aplaudit l’acció de les autoritats dictatorials.

Com a socis i aficionats, exigim que el Barça estigui a l’alçada de la seva història i idiosincràcia. Prou tebiesa. Hem estat, som i serem Més que un club.

#SomMésQueUnClub

%d bloggers like this: